מיקרו-סקופ: סקירה וביקורת של DSO112A

הסקופ הדיגיטלי הקטנטן DSO112A של חברת Jyetech משתייך, חד משמעית, לקטגוריה של "סקופ צעצוע". יחד עם זאת, הוא דווקא צעצוע טוב, שניכר שהושקעה בו מחשבה. מי יכול להפיק תועלת מהסקופ הזה, והאם היכולות שלו מצדיקות את המחיר?

סקופ כיס DSO112A
סקופ כיס DSO112A

סקופ אמתי הוא מכשיר יקר, והמחיר מהווה מחסום כלכלי ופסיכולוגי רציני עבור המייקר החובב. בשנים האחרונות קרו כמה דברים ששינו קצת את המצב העגום הזה. ראשית, יצרנים סיניים החלו למכור סקופים שולחניים סבירים וזולים יחסית. שנית, הופיעו בשוק סקופים בחיבור USB למחשב, שחוסכים את העלות של מסך וממשק פיזי עצמאיים. שתי האופציות האלה עדיין נמדדות במאות דולרים. האופציה השלישית והזולה ביותר היא "סקופ כיס" – התקן שמבוסס פחות או יותר על מיקרו-בקר מהיר ומסך LCD קטן, ומתפקד כסקופ חלש מאוד (או כצעצוע משוכלל מאוד) בעלות של כמה עשרות דולרים.

חלק מסקופי-הצעצוע האלה מגיעים כקיט להלחמה, לאחרים יש מארז מגוחך שנלקח ישירות מעודפי הייצור של נגני MP3/MP4, וכמעט לכולם יש ממשק משתמש מסורבל ובעייתי. אבל כשהתחלתי להתעניין בנושא הגעתי לביקורת מסוימת ביוטיוב שהמליצה על DSO112A, וכשהגיעה ההזדמנות קניתי אותו.

הסקופ והפרוב (יש ערוץ אחד בלבד, ואופציה לטריגר נפרד)
הסקופ והפרוב (יש ערוץ אחד בלבד, ואופציה לטריגר נפרד)

בעבודה עם ה-DSO112A מרגישים בהחלט שמדובר ביותר מסתם גימיק: מישהו ישב ותכנן ברצינות את הדבר הזה. כמובן, כמו עם סקופ "של גדולים", גם כאן צריך ללמוד איך עובדים עם המכשיר, איך לפענח את מה שהוא מציג, ומה המגבלות שלו. בהתחשב בזה ובממדיו הזעירים, דווקא נוח לעבוד איתו ולהגיע למידע הדרוש – בתנאי שאנחנו צריכים לבדוק ערוץ אחד בלבד, ושהאות לא מהיר מדי. אם מדובר במשהו מורכב קצת יותר (וזה לא חייב להיות משהו מטורף, בתנאים הנכונים גם ארדואינו רגיל יכול להוות אתגר) הסקופ הקטן פשוט מרים ידיים והופך חסר תועלת לגמרי.

מצאתי גם חסרון אחד בולט ומוזר: כשעובדים ברזולוציה גבוהה של ציר הזמן (מיקרו-שנייה אחת, שתיים או חמש), הסקופ אינו מסוגל לזהות אירועים ("Trigger") ולהקפיא את התצוגה, אף על פי שהאות עצמו כן מופיע כראוי בזמן אמת. זה אומר שאם נרצה להסתכל ברזולוציה גבוהה על אירוע חולף – אחד השימושים החשובים ביותר בסקופ דיגיטלי! – נצטרך לנסות לתפוס את האירוע ידנית (שיהיה לכם בהצלחה עם זה) או להיעזר בכלי אחר.

תפריט אפשרויות הטריגר

תפריט אפשרויות הטריגר

למרות המגבלות, ישנם לא מעט מצבים שבהם סקופ הכיס הזה יכול להיות שימושי, ובמיוחד כשצריך משהו נייד לבדיקות בשטח, להדגמות מחוץ לחדר העבודה וכדומה. הוא יכול להיות מצוין, למשל, להסתכלות על אותות אודיו, אותות PWM, פלט מחיישנים אנלוגיים, תגובות של טרנזיסטורים או רכיבים פסיביים (בתדרים נמוכים) וכדומה. כמו כן, אמנם לא ניסיתי בעצמי דגמים אחרים, אך על סמך הנתונים היבשים, התרשמות מסרטונים ביוטיוב וכו' אני חושב שה-DSO112A נוח ושימושי יותר מסקופ הכיס הטיפוסי.

אבל כתחליף לסקופ אמתי? לא, אפילו לא לחובבים. מרחב היישומים שלו פשוט קטן מדי, ומי שיסתמך עליו ייתקל מהר מדי בגבולות היכולת שלו. לרוב הצרכים של המייקר הטיפוסי עדיף ממילא להשתמש ב-Logic Analyzer זול, ובמקרים שבהם סקופ הוא באמת חיוני, רוב הסיכויים שצריך משהו חזק יותר.

הסקופ מציג אות בדיקה של עצמו בתדר 100KHz
הסקופ מציג אות בדיקה של עצמו בתדר 100KHz

נכון לכתיבת שורות אלה, ה-DSO112A עולה בסביבות $40-70 באתרים המוכרים מהמזרח הרחוק. היזהרו ושימו לב לאותיות הקטנות – קיימים בשוק דגמים ישנים יותר (בלי ה-A בסוף), ודגמים שמגיעים ללא סוללה. אם יש לכם כסף מיותר בשביל צעצוע אלקטרוני מיוחד, או שאתם צריכים לעתים קרובות לבדוק מעגלים פשוטים בשטח, לכו על זה. אחרת, ההמלצה שלי היא להמשיך לחסוך את הכסף לכלי עבודה ראוי לשמו.

נ.ב. למי שהתעצל להיכנס לקישור בתחילת הפוסט: לפי נתוני היצרן, רוחב הפס של ה-DSO112A הוא 2MHz, קצב הדגימה 5Msps, רזולוציית הדגימה היא 8 ביט ועומק הזיכרון עד 1024 בייט.

להרשמה
הודע לי על
1 תגובה
מהכי חדשה
מהכי ישנה לפי הצבעות
Inline Feedbacks
הראה את כל התגובות

יש לי אותו כמעט שנתיים ..
תאמת השתמשתי בו אולי 5 פעמים…
הטאץ היה מעפן .. ונראה מצועצע
אך הדבר הזה היה מעולה לשימושים מחוץ לבית כאשר צריך משהו נייד איתך .. בעיקר עבור טכנאי שרוצה לראות משהו חי לפני שהוא מחליף רכיבים וכרטיסים בתקלה. נכון 2 mhz זה לא הרבה אבל יש שימושים גם בתדרים הנ"ל ..גם בסאונד.
היום אני עובד uomo vds1022I שעולה איזה 100 דולר רק שחייב איתי מחשב צמוד. .