מבוא מעשי למייצבי מתח

מה עושים כשהרכיבים במעגל שלכם זקוקים למתח נמוך יותר, או גבוה יותר, ממה שמקור החשמל מסוגל לספק? הנה הסבר בסיסי על הרכיב שנקרא "מייצב מתח" (Voltage Regulator), מתי ואיך משתמשים בו, ומה כדאי לדעת כשבוחרים אחד כזה לפרויקט.

מייצבי מתח מדגם 7805 המיושן
מייצבי מתח מדגם 7805 המיושן

בטח שמתם לב לאי-התאמה מסוימת בין המתח הנקוב של מקורות חשמל נפוצים – סוללות חד-פעמיות, סוללות נטענות, מטעני קיר וכו' – לבין המתח הדרוש לרכיבים אלקטרוניים נפוצים. לדוגמה, מיקרו-בקרים מודרניים רבים זקוקים למתח של 3.3V, פלוס מינוס כמה אחוזים, אבל אין שום סוללה נפוצה שיכולה לתת מתח כזה בדיוק, לבדה או בכפולות. כמו כן, המתח של סוללות עשוי להיות בהתחלה גבוה קצת יותר מהנקוב, ולרדת משמעותית בהמשך. במערכות שאמורות להיות קומפקטיות במיוחד, גם המקום הפיזי מגביל אותנו מבחינת אופציות לסוללה – ובהתאם לזה, למתח הזמין.

למה לא דיודות?

לפני שנדבר על הפתרון הנכון, בואו נתייחס רגע לדיודות. כל מייקר מתחיל שמע באיזשהו שלב שהן לא רק מונעות מעבר של זרם בכיוון מסוים, אלא גם מפילות מתח. לדוגמה, הדגם הוותיק 1N4007 (שנמצא בקיט המתחילים הרשמי של ארדואינו) מפיל, לדברי ה-Datasheet, וולט אחד. אם כן, מישהו יכול להתפתות לקחת ארבע סוללות AA (סה"כ 6 וולט), לשים דיודה כזו בטור להן וכך לקבל 5V עבור מעגל מסוים. לא?

הבעיה עם דיודות (אם נסתכל ב-Datasheet בתשומת לב) היא שהמתח שנופל עליהן לא באמת קבוע אלא תלוי בזרם: כשהזרם חלש גם המתח שהן מפילות יורד. אם צרכן הזרם הוא, למשל, מיקרו-בקר שבדרך כלל לא מפעיל שום דבר מיוחד, הזרם הנצרך עלול להיות קטן כל כך שהמתח שנופל על הדיודה יירד בעשרות אחוזים, ואז המיקרו-בקר יקבל מתח גבוה מדי ויינזק. בנוסף, הפלת מתח על דיודות בזבזנית מאוד, ובזרמים גבוהים לאורך זמן עלולה לגרום להן להתחמם יותר מדי ולהישרף.

סוגים וסיווגים

הפתרון הנכון הוא מייצב מתח, ויש שני סוגים עיקריים: מייצב שמוציא מתח נמוך יותר ממתח הכניסה שלו (נקרא Buck או Step-down converter), ומייצב שמוציא מתח גבוה יותר ממתח הכניסה (Boost או Step-up converter). קיימים בשוק רכיבים שמשלבים את השניים, אבל הם נדירים יחסית ודרושים רק במקרים נדירים יחסית. בכל אופן חשוב לזכור שבשום מקרה אין ארוחות חינם: היעילות של המייצבים האלה מוגבלת, כתלות במתח הכניסה ובזרם הנצרך, ואפילו במקרה האופטימלי הם "מבזבזים" כ-5% מהחשמל.

למייצבי המתח יכול להיות מתח מוצא מוגדר מראש ("Fixed"), או ניתן לשליטה חיצונית ("Adjustable") שמתבצעת באמצעות פידבק, בדרך כלל ממחלק מתח. כל מייצבי המתח מחייבים מספר רכיבים חיצוניים כדי לפעול. במינימום – במייצבי Buck "לינאריים" פשוטים – מדובר על שני קבלים, אחד לכניסה ואחד ליציאה. במייצבים ממתגים ("Switching") מתווסף אליהם גם סליל (Inductor). הערכים המתאימים לכל הרכיבים הנוספים האלה מפורטים ב-Datasheet של המייצב, וחשוב לקרוא אותו בתשומת לב כי לעתים מדובר על טווחים של ערכים שמתאימים לשימושים שונים.

המלצה לרכיבים במעגל התומך, מה-Datasheet של מייצב 7805 הוותיק (שימו לב לתאריך!)
המלצה לרכיבים במעגל התומך, מה-Datasheet של מייצב 7805 הוותיק (לחצו להגדלה ושימו לב במיוחד לתאריך של המסמך!)

על מה חשוב להסתכל?

הפרמטר הראשון שנבדוק כשאנחנו בוחרים מייצב מתח למעגל הוא כמובן מתח המוצא, אבל מיד לאחר מכן חייבים לבדוק עוד שניים: 1) הזרם המקסימלי שהוא מסוגל לספק (Maximum output current, וכמובן שנרצה לקחת טווח ביטחון ולבחור משהו חזק יותר ממה שאנחנו באמת צריכים), ו-2) המינימום והמקסימום של מתח הכניסה. לדוגמה, יכול להיות מייצב Step-down ל-3.3V עם מתח כניסה מרבי 5.5V, שלא יוכל לעבוד עם סוללת 9V, ויכול להיות Step-up ל-5V עם מתח כניסה מינימלי של 2V שלא יוכל להסתדר עם סוללת AA יחידה. שימו לב למלכודת נוספת – הזרם המקסימלי שהמייצב יכול לתת תלוי לא רק בזרם שמקור החשמל יכול לתת, אלא גם במתח שלו.

פרמטרים נוספים, כגון "רעש" במוצא או נתוני התחממות, עשויים להיות חשובים גם כן, אך ברמת החובבים הם בדרך כלל פחות מעניינים אותנו.

מייצבי Step Down מפילים כאמור את מתח הכניסה. בחלק מהדגמים, במיוחד אלה הוותיקים, המתח שנופל יכול להיות די גבוה. זו הסיבה, למשל, לכך שממליצים לא להפעיל ארדואינו Uno עם ארבע סוללות AA אלקליין: הן יספקו 6V כשהן מלאות, אבל כשצריכת הזרם תהיה גבוהה, מייצב המתח שעל הלוח עלול להפיל יותר מוולט ולשבש כך את פעילות המעגל. בגלל בעיות כאלה המציאו ז'אנר שלם של מייצבי מתח מסוג Step-down, שנקראים LDO – ראשי תיבות של Low Drop-out, כלומר שמפילים מעט מתח. כמה זה מעט? תלוי בפרשנות של היצרן, וכמובן במתח ובזרם שבמעגל. בעיקרון, מדובר על סדר גודל של עשיריות וולט.

מייצבי מתח 78L05 לזרם עד 100mA, ממש לא LDO (לחצו להגדלה. מישהו צריך כמה?)
מייצבי מתח 78L05 לזרם עד 100mA, ממש לא LDO (לחצו להגדלה. מישהו צריך כמה?)

אם המערכת שאנחנו מפתחים צריכה לעבוד לאורך זמן רב על סוללות ולהיות חסכונית, יש עוד פרמטר חשוב: Iq, או Quiescent Current. בגדול, זהו הזרם שרכיב – במקרה זה, מייצב המתח עצמו – צורך כשאין עליו עומס. נניח שבמערכת שלנו יש מיקרו-בקר שנמצא כמעט כל הזמן במצב שינה, ובו הוא צורך 20 מיקרואמפר. אם נבחר מייצב מתח עם Iq של 1 מיליאמפר, המייצב לבדו יצרוך בעצם פי 50 מהמיקרו-בקר, ואורך החיים של המערכת בין החלפות סוללה יירד בהתאם.

כצפוי, יש תחרות עזה בין היצרנים בנושא ה-Iq. לדוגמה, ממש לא מזמן חברת STMicroelectronics הכריזה על מייצבי LDO חדשים עם Iq של כ-0.3 מיקרואמפר(!). הבעיה היא שפרמטרים כאלה באים כמעט תמיד על חשבון פרמטרים אחרים, ואין מייצב אחד שהוא הכי טוב: זו תמיד שאלה של איזון ושל פשרה בין דרישות המערכת ויכולות הרכיב. במקרה הצורך אפשר לשים במעגל גם יותר ממייצב אחד ולהפעיל או לכבות אותם לפי הצורך (יש דגמים עם פין Enable ייעודי). בכל מקרה חשוב לזכור שכאשר מגיעים לרמה של מיקרואמפרים, צריך להסתכל על מכלול הרכיבים במערכת, כי מכל אחד מהם עלול לזלוג זרם משמעותי הרבה יותר.

מייצבי מתח מגיעים במגוון עצום של מארזים, Through-hole ו-SMD, ולעתים קרובות מפורטות ב-Datasheets שלהם המלצות לפריסה (layout) של הרכיבים התומכים – שימושי וחשוב עבור אלה מאיתנו שמתכננים PCB. ובכלל, כמו בכל רכיב, רצוי מאוד להקדיש זמן ל-Datasheet: מסתתרים שם הרבה דברים שיכולים להיות חשובים ליישום שלנו.

המלצת פריסה למייצב מתח TPS709 (מתוך Datasheet של TI)
המלצת פריסה למייצב מתח TPS709 (מתוך Datasheet של TI)
להרשמה
הודע לי על
12 תגובות
מהכי חדשה
מהכי ישנה לפי הצבעות
Inline Feedbacks
הראה את כל התגובות

מאלף!
ראיתי דוגמאות שאנשים חיברו סוללת AA למגביר מתח 1-5V או 3AAA למגביר 3-5V, בלי אף קבל, והארדואינו עבד. אתה אומר שזה פתרון לא יציב?
בכל מקרה על איזה פתרון היית ממליץ מבחינת גודל ומשקל ( של הסוללה כולל המייצב וכל מה שצריך) ליישום חסכוני למדי על נאנו (שלדעתי יעבוד גם על 3.3V) ?

תודה על התשובה!
במידה והמתח או הזרם יהיו נמוכים מדי הלוח יפסיק יעבוד (לצרכים שלי עם זה אני יכול לחיות) או שהקריאות של החיישנים יכולות להשתבש ואולי אפילו יגרם ללוח נזק (עם זה לא)?
ושאלה נוספת – יש רכיבים שידועים כרגישים/אדישים למתח לא יציב או ש, במידה ואין בזה נזק, זה עניין של ניסוי וטעייה? יש לי כמה פרוייקטים בראש אז מצטער שהשאלה לא ספציפית.

השתכנעתי. וגם התחלתי לראות קבלים במקומות שקודם חשבתי שאין שם כלום 🙂

לא הבהרת לעומק את ההבדלים בין מייצבים ליניאריים, לבין Step Up/down converter.
מייצב ליניארי הוא רכיב שמבצע את כל העבודה בעצמו, (הקבלים בכניסה וביציאה הם רק לייצוב, ולא תמיד דרושים בכל מעגל) בעוד מייצבים ממותגים הם בעצם מעגלים שלמים, המבצעים המרת מתח.
אפשר כמובן גם לקנות את הממותגים כ\"רכיב\", ואז הוא נקרא DC to DC Converter, אבל הרבה יותר גדול, יקר, ומועד לתקלות.

אוקיי, אכתוב את זה פשוט יותר;
מדובר בשני מוצרים שונים בתכלית.
האחד, מייצב, כשמו כן הוא. לוקח מתח כלשהו, מפיל על עצמו X מתח, ומספק מתח קבוע במוצא. מתח הכניסה חייב להיות גבוה יותר, והזרם זהה בכניסה וביציאה.
מייצב ממותג אינו מייצב כלל. זה בעצם ממיר מתח שתופעת הלוואי שלו זה שהוא מיוצב. לכן הוא יכול לעבוד עם מגוון מתחי כניסה, ומבצע המרה למתח רצוי על חשבון הזרם.

תודה על הפוסט..

יש לציין שגם עם המייצבים ה"קבועים" ניתן ליצור מתח מוצא משתנה (כמו שציינת באמצעות מחלק מתח).

לצורך העניין, בדוגמא לעיל של 7805 שהוא לכאורה מייצב קבוע ל-5v , אם נחבר נגד קבוע בין רגל המוצא לרגל המשותפת ובנוסף פוטנציומטר בין הרגל המשותפת לאדמה..
בבחירה נכונה של הערכים ניתן להגיע למגוון רחב של מתחים שונים (תוך התחשבות בערכי זרם ומתח מקסימליים כמובן)..

לזה בדיוק התכוונתי ☺..

כמובן שצריך להפעיל שיקול דעת ובמידה וצריך רכיב ספציפי למעגל רגיש- נשתמש דווקא בו.

ציינתי את העניין כי יש לפעמים הרגשה שנהיינו קצת "מפונקים".
לעיתים קרובות אנחנו מוציאים כסף נוסף וקונים רכיבים שמותאמים בדיוק למה שאנו צריכים, למרות שיש רכיבים רבים הנמצאים אצלנו, שעם קצת חשיבה ויצירתיות יכולים לעשות את העבודה בקלות (ועל הדרך נוכל ללמוד קצת מעבר לשימוש ה"סטנדרטי" של רכיב נתון).