איך גורסים מיליון פאונד

אמן בריטי, שמסתיר את זהותו האמתית מאחורי השם "בנקסי" (Banksy), הכין ציור שנגרס בהפתעה על ידי המסגרת של עצמו, רגע אחרי שנמכר בכמיליון פאונד* במכירה פומבית בסותבי'ס. את ההשלכות של זה על הקונה ועל עולם האמנות נשאיר לאחרים; כאן נתמקד בכלים ובשיקולים הרלוונטיים לצד המייקרי של יצירה שכזו.

* מסתבר שזה היה פאונד, לא אירו כפי שכתבתי קודם…

קטע מגרסה אחרת של הציור שנגרס
קטע מגרסה אחרת של הציור שנגרס

נניח שהיה בא לקוח ומבקש מכם מסגרת, שתגרוס את הציור שבתוכה בנקודת זמן מסוימת. איך ניגשים לכזה פרויקט? בתור התחלה נצטרך כמובן מנגנון גריסה, וחשוב מאוד לוודא עם הלקוח מראש מה רוחב הציור. נמצא מגרסה משרדית בגודל מתאים, נפרק ממנה בזהירות את המנגנון ו… רגע, המסגרת לא תהיה מחוברת לרשת החשמל; האם אפשר להפעיל את המנגנון במתח ישיר (DC) מסוללות? בהנחה שכן, נטמיע את המנגנון וכמה סוללות חזקות בתוך חללים במסגרת – צריך רק לבחור מסגרת עבה, שיהיה בה מספיק מקום ושמשקלה הכבד לא ייראה חשוד לאף אחד.

הציור הגרוס-למחצה (מקור: YouTube)

הציור הגרוס-למחצה (מקור: YouTube)

אגב, מהסתכלות בתמונות מהאירוע קל לראות את העיקול של הדף בחלקו התחתון. זה מעיד על כך שחלק מהציור שהה בתוך מנגנון הגריסה זמן ניכר לפני שה"הצגה" התחילה. כך האמן יכול היה לוודא שהמגרסה עובדת לפני שמסר את הפרויקט לסותבי'ס, וגם להבטיח ששאר הציור יימשך לתוכה בקלות ברגע האמת. כדי להפעיל את המגרסה צריך ממסר כלשהו לשליטה באספקת החשמל, ומיקרו-בקר שיפעיל אותו בזמן הנכון. על פי אחת העדויות שקראתי, המסגרת גם השמיעה צליל אזעקה כשהתחילה לעבוד (מן הסתם כדי להבטיח תשומת לב מלאה של כל הנוכחים למה שמתרחש) – וגם את זה אפשר לבצע בזריזות עם מיקרו-בקר או ארדואינו, מודול mp3 ורמקול לא גדול.

שאלת התזמון היא שאלה קריטית כאן. גם בבית המכירות הכי מסודר בעולם, קשה להאמין שאפשר לדעת מראש מתי בדיוק מכירה מסוימת תסתיים. הגיוני הרבה יותר שבתוך המסגרת הסתתר מודול אלחוטי שקיבל את פקודת ההשמדה מרחוק. כמה מרחוק? זה יכול להיות Bluetooth, מה שמחייב מישהו שנמצא בסוד העניינים ובסביבה הקרובה של הציור, וזה יכול להיות גם מודול סלולרי שיכול לקבל הודעת SMS מהקצה השני של העולם… או לפחות מהבית של האמן, שאולי צופה במכירה הפומבית בשידור חי בטלוויזיה. כל האלקטרוניקה שהזכרתי עד כה זמינה, מוכרת, די זולה, ופשוטה להפעלה אחרי שקוראים מדריך או שניים ברשת.

שאלה מעניינת נוספת היא כמה זמן לפני המכירה הציור הממוסגר נמסר לבית המכירות הפומביות. סתם לדוגמה, אם המערכת הסמויה ניזונה מסוללה של 5000mAh, והמודול האלחוטי פעיל כל הזמן וצורך 50mA, הסוללה תיגמר תוך כארבע יממות ולא תוכל להניע את המגרסה. בהקשר זה, ראוי לציין שהגריסה באמת לא הושלמה. הסרטונים שהופצו (לפחות עד זמן כתיבת שורות אלה) מראים  את הציור כשהוא כבר גרוס למחצה, ולא מתקדם עוד. יש שלוש סיבות אפשריות לזה: 1) הדבר תוכנן מראש ובוצע על ידי טיימר או שוב בשליטה מרחוק, 2) משהו נתקע או השתחרר במנגנון הגריסה 3) הסוללות אכן נחלשו ולא הצליחו להשלים את הפעולה.

גם אם הציור נמסר זמן רב מראש, אפשר לדאוג למתג הפעלה מכני סמוי (שוב, בהנחה שיש מישהו בסוד העניינים בסותבי'ס), ואפשר לחבר מיקרו-בקר או ג'וק נוסף וחסכוני כטיימר למערכת כולה, שיעיר אותה לחיים כמה שעות לפני המכירה המתוכננת.

תגידו מה שתגידו על הציור עצמו ועל המחיר ששולם עליו, יצירת המייקינג של בנקסי הגיעה לכותרות כמעט בכל העולם ובמהירות אדירה, והיא ראויה לציון ולו רק בזכות זה. לא אתפלא אם בימים הקרובים יצוצו ברחבי הרשת מדריכים למייקרים ליצירה של מסגרות גורסות דומות… ונקווה רק שאף אחד לא יאבד אצבע בגללם!

עדכון: אחרי פרסום הפוסט קיבלתי בפייסבוק את הקישור הזה, שמוסיף מידע מעניין. ראשית, לא מדובר במנגנון של מגרסה רגילה כפי שחשבתי, אלא בשורה של להבים דקים שהוטמעה במסגרת כבר לפני שנים – לפחות לדברי האמן. לשבריר שנייה ניתן לראות בסרטון גם מנועי DC, שנועדו בוודאי לדחוק את הציור לעבר הלהבים. את מקור הכוח ואופן ההפעלה עוד לא הצלחתי לזהות. עם זאת, מישהו צילם את רגע התחלת הגריסה בזווית מצוינת, והסרטון הגיע לידי האמן, שערך אותו לתוך סרטון אחר. זה לא מוכיח כלום, אבל גם לא עוזר להפריך את הטענה שהיה משתף פעולה בקהל…

להרשמה
הודע לי על
2 תגובות
מהכי חדשה
מהכי ישנה לפי הצבעות
Inline Feedbacks
הראה את כל התגובות

סרטון נוסף שפורסם ומראה קצת יותר מהמנועים
https://youtu.be/vxkwRNIZgdY
וגם מראה מישהו לוחץ על שלט RF להפעלה. לא יודע עד כמה הסרטון אמין, בהתחשב בזה שה"מלחים" מחזיק בחלק החם של המלחם…
בכל מקרה, נטען שהציור היה אמור להגרס כולו, וכנראה נגמרו הסוללות.