פרויקט: עוד מנורת שאריות!

בפעם השלישית (אם לא יותר) בבלוג הזה, שאריות של מוצרים זולים ומקולקלים מקבלות חיים חדשים בתור מנורה שימושית וקלה להרכבה – והפעם אפילו עם טיפה ערך אסתטי!

לא זורקים שום דבר (כמעט): מנורת שאריות
לא זורקים שום דבר (כמעט): מנורת שאריות

בפרויקט "עצור סיסמה" שהופיע כאן לא מזמן השתמשתי בשרשרת לדים דקורטיבית אשר, כמו כל מוצר סיני אלמוני וזול, התקלקלה אחרי זמן קצר להפליא: שלוש-ארבע הדלקות בלבד והלד הראשון בשרשרת הפסיק להאיר. כיוון שהלדים מחוברים במקביל, התשעה-עשר הנותרים המשיכו לעבוד ואני החלפתי את הלד התקול בקונקטורים שהייתי צריך בשביל הפרויקט. אבל את ה"נורה" הפלסטית שכיסתה את הלד שמרתי כי נראה היה שהיא תוכל לשמש למשהו אחר בהזדמנות.

ההזדמנות הזו הגיעה כאשר מוצר נוסף התקלקל בבית – מיקרופון למחשב עם צוואר מתכת מתכוונן. הראש הפלסטי עם המיקרופון נתלש לגמרי ממקומו, ורק שני חוטים דקיקים השתלשלו מהצוואר המיותם. כשפתחתי את החלק התלוש, זה מה שמצאתי בפנים:

היי-טק רציני בתוך מיקרופון למחשב
היי-טק רציני בתוך מיקרופון למחשב

מיקרופון Electret קטן וזול, צינור ספוג שחור שהחוט עבר דרכו, וזהו. בתחתית המתקן היה קצת יותר מעניין: הייתה שם משקולת בטון קטנה בתוך שקית (בדרך כלל שמים במוצרים כאלה משקולות מתכת!), ספוג קטן שמנע מהמשקולת להיטלטל יותר מדי, ומפסק שניתק או חיבר אחד מהחוטים שבכבל כדי "לכבות" או "להפעיל" את המיקרופון.

כיוון שאיכות המיקרופון הייתה ממילא מזעזעת, החלטתי שלא כדאי לנסות לתקן אותו. במקום זאת, החלפתי את המיקרופון בלד אור צהוב בקוטר 10 מ"מ (כמובן, וידאתי מראש שהוא מתאים לנורת הפלסטיק). הוספתי גם נגד בערך של 56 אוהם, על פי החישוב הבא: מקור הכוח יהיה 3V כפי שנראה בהמשך, מתוכם הלד מפיל 2V (מדדתי), הזרם הדרוש לו הוא כ-20ma, אז לפי חוק אוהם ההתנגדות צריכה להיות 1/0.02 שזה 50, ועדיף לקחת טווח ביטחון קטן. ככה זה נראה:

הלד, הנגד ובסיס ה"נורה". בהמשך הוספתי שם דבק חם כדי למנוע קצרים

הלד, הנגד ובסיס ה"נורה". בהמשך הוספתי שם דבק חם כדי למנוע קצרים

בבסיס המתקן חתכתי את הכבל שהוביל למחשב, ובמקום המשקולת שהייתה שם הלחמתי את שני החוטים החופשיים לפלוס ולמינוס של בית סוללות רגיל ל-2 סוללות AAA – כשאני מקפיד כמובן שהפלוס יילך לרגל ה"פלוס" של הלד והמינוס למינוס. חיתוך הכבל נעשה לפני המפסק (כשמסתכלים מכיוון הסוללות), אז הפונקציונליות של המפסק לא נפגעה והוא הפך למתג התאורה.

מימין המשקולת והספוג המקוריים, משמאל תחתית המתקן העדכנית (ללא ספוג)
מימין המשקולת והספוג המקוריים, משמאל תחתית המתקן העדכנית (ללא ספוג)

מילאתי את החלל הריק שנותר ליד בית הסוללה בספוג אחר, הרכבתי את הפלסטיקים וקיבלתי משהו בין מנורת שולחן למנורת לילה, מופעלת בסוללות ושמצאה חן מאוד בעיני הילדים.

המנורה בתאורה שמייתרת אותה
המנורה בתאורה שמייתרת אותה

בהערכה גסה, הסוללות יספיקו ליממה של תאורה, וזה יכול להיות מצוין להפסקות החשמל המסורתיות של החורף המתקרב. המנורה הזו היא בהחלט לא הפרויקט הכי מורכב או מרשים שעשיתי עד היום, אבל תמיד נחמד שדברים לא מתבזבזים והולכים לפח.

מנורת השאריות הקודמת

מנורת השאריות העוד יותר קודמת

להרשמה
הודע לי על
0 תגובות
Inline Feedbacks
הראה את כל התגובות