"כל שלט יתאים" – פרויקט מייקינג פשוט לַילדים

הילדים הולכים וגדלים, וחלק מהצעצועים הישנים כבר לא מעניינים אותם, או התקלקלו והתפרקו מחמת סיניוּת ויושן, או גם וגם. רגע לפני הפח, החלטתי לנסות לתת לצעצועים המרוטים האלה עוד כמה רגעים של חסד וליצור מהחלקים שלהם, בתוספת קצת אלקטרוניקה ומייקינג, דברים חדשים. הנה הראשון שהשלמתי – טרקטור חווה שהוסב לפלטפורמה מופעלת בשלט רחוק אינפרה-אדום… איזה שלא יהיה!

אי-שם בעבר, הטרקטור הזה הוביל עגלה ועליה מספר חיות חווה מפלסטיק. בלחיצה על הנהג, ההגה או אחת החיות, הטרקטור השמיע שירים, צפירות, או קולות מתאימים, וכשלחצו לו על הארובה הוא גם התחיל לנסוע לזמן מוקצב. זוג פנסים קדמיים השלימו את החוויה האור-קולית, אך כאמור זו מיצתה את עצמה והטרקטור נזנח וצבר אבק.

טרקטור הצעצוע לפני הפירוק, בלי הדמויות ועם אבק
טרקטור הצעצוע לפני הפירוק, בלי הדמויות ועם אבק (לחצו להגדלה)

על מעגל הבקרה שמצאתי בתוך הטרקטור אדבר בפוסט אחר. המנוע והתמסורת נותרו פחות או יותר תקינים, אז החלטתי להשתמש בהם. בהתחלה עוד לא ידעתי אם אהפוך את הטרקטור לרובוט אוטונומי או למשהו בשלט רחוק, אבל הרצון לשמור על פשטות, ויכולות התנועה המוגבלות (מקסימום קדימה ואחורה) הכריעו את הכף: אני אצור מעגל בסיסי, אפילו בלי מיקרו-בקר, שיגרום לטרקטור לנסוע בכל פעם שהוא יקלוט שידור כלשהו באינפרה-אדום, משלט של מאוורר, מזגן וכדומה.

מקלטי ה-IR הסטנדרטיים, כמו ה-TL1838 הזול והמוכר (שבו השתמשתי גם בפרוייקט חנוכיית הלדים), ממירים שידורי אינפרה-אדום באפנון המתאים (במקרה זה, 38KHz) למתח גבוה או נמוך ביציאה שלהם, מה שיכול לשמש בקלות להפעלה של טרנזיסטור ששולט בזרם מהסוללות למנוע. אבל יש שתי בעיות בחיבור עד כדי כך פשטני.

הבעיה הראשונה היא שהפלט מהחיישן הוא "הפוך": גבוה כשאין שידור ונמוך כשיש. זה לא אסון גדול, ולמעשה מתאים יופי לטרנזיסטור מסוג P-Channel, או PNP אם שמים לב לזרמים. אך לי היה באותו רגע בהישג יד דווקא N-Channel. את העניין הזה אפשר לפתור בעזרת טרנזיסטור N-Channel קטן נוסף, שהוא יופעל על ידי האות מהמקלט, ויחבר או ינתק את השער של הטרנזיסטור הגדול מהאדמה. בתוספת נגד pull-up לאותו שער, הסידור הזה מבצע למעשה היפוך של האות לצורה הרצויה.

הבעיה השנייה היא שגם כשיש שידור, בפועל הוא מאוד מקוטע, וכך גם שינויי המתח בפלט החיישן, מה שעלול לגרום למנוע לגמגם קשות.

שידור משלט אינפרה-אדום לעוצמת מאוורר חלשה
שידור לדוגמה משלט איפרה-אדום של מאוורר תקרה (לחצו להגדלה)

כדי למנוע את זה הוספתי בין מוצא החיישן לאדמה קבל 10uF. בעבודה מסודרת הייתי מוסיף נגד להגנה ומודד תזמונים בצורה מסודרת; במקרה הזה, כיוון שכל החלקים ממילא היו משומשים ומאולתרים, הסתפקתי בניסוי קצר שהראה ש"זה עובד". הקבל התרוקן והתמלא בקצב מספיק איטי כדי ששלל הביטים שמגיעים בשידור משלט רחוק ייראו לטרנזיסטור בערך כמו אות on/off אחד גדול.

בדיקה מקדימה למעגל הבקרה החדש של הטרקטור
בדיקה מקדימה למעגל הבקרה החדש של הטרקטור (לחצו להגדלה)

הנורות המקוריות של הטרקטור היו נורות ליבון קטנות ובזבזניות (כמעט 300 מיליאמפר!) אז החלפתי אותן בפנסי לדים שהגיעו מרכב צעצוע אחר שפרקתי. חיווטתי מחדש את בית הסוללות והמנוע, כי החוטים הישנים נתלשו או היו דקיקים להדאיג, ואת הלוח הקטן שיצרתי הברגתי לעמודים נוחים מהפלסטיקה המקורית. רק עוד מפסק ונורית LED לחיווי, והפרויקט הושלם כפי שאפשר לראות בסרטון למעלה.

להרשמה
הודע לי על
0 תגובות
Inline Feedbacks
הראה את כל התגובות