אלקטרוניקה לילדים: סקירה וביקורת על קיט Snap Circuits

מהנדסי חשמל ואלקטרוניקה רבים מספרים ש"נדלקו" על התחום בילדותם, כששיחקו עם קיט לימודי כזה או אחר. הקיטים מסדרת Snap Circuits של חברת Elenco הם גרסה אחת מיני רבות של קיטים מודרניים שמנסים להשיג את אותה התוצאה. מה יש בפנים, ומה קהל היעד חושב על זה?

נגד ו"חוטים" מקיט Snap Circuits

הבהרה: את הקיט שמוצג בפוסט קניתי מכספי באמאזון, אין לי שום קשר ליצרן או למפיצים שלו.

אני זוכר, באופן מעורפל למדי, שבין המתנות שקיבלתי לבר-מצווה היו שני קיטים לימודיים למתחילים: אחד לכימיה והשני לאלקטרוניקה. פתחתי אותם כי בכל זאת, מתנות – אבל למיטב זכרוני לא עשיתי איתם כלום. זה לא סקרן אותי, לא מצאתי סיבה להתעסק עם זה, ובעיקר לא היה מי שיכוון אותי ויראה לי מה אני מפספס. בסופו של דבר, אחרי שנים של צבירת אבק, הקיטים האלה הגיעו לפח, ומאז אני חשדן בכל מה שקשור לקיטים חינוכיים לילדים. מה גם שברמה העקרונית, מרגיז אותי לשלם סכומים גבוהים על מה שמסתכם בדרך כלל ברכיבים זולים וקצת פלסטיק.

למרות זאת, צירוף מקרים גרם לי לקנות קיט חינוכי לצאצאיי: ראשית, מסיבות שלא ניכנס אליהן כאן, אני צריך להעביר בקרוב "קורס אלקטרוניקה" בבית הספר לילדים בכיתות א'-ב', ושנית, הייתי צריך להשלים כמה דולרים כדי להגיע למשלוח חינם באמאזון. אז רכשתי את ה-Snap Circuits Jr. SC-100 בעשרים ואחד דולרים בלבד, והתיישבתי עם החבר'ה כדי לראות מה הם ואני יכולים להפיק ממנו.

נתחיל בצדדים החיוביים. הקיט חמוד מאוד – יש משטח פלסטיק אחד עם בליטות שמשמש כתשתית (או "מטריצה" לצורך העניין), והרבה אלמנטים שמתחברים אליו, ואחד אל השני, באמצעות לחצניות מתכת ("תיקתקים"). האלמנטים האלה הם רכיבים חשמליים/אלקטרוניים (מנוע, נורה, לד, נגד, רמקול, מפסק ועוד) או פשוט מוליכים, וכולם מוטמעים בפלסטיק איכותי בצבעים חזקים ויפים. בנוסף יש חוברת – אצלי היא באנגלית, לא יודע אם בישראל מוכרים מתורגם – שמכילה איורים והסברים של מאה פרויקטים שונים שאפשר להכין עם מה שבקיט. הילדים (גיל 6 ו-10) התלהבו מזה כל כך, שגם אחרי כמה ימים הם עדיין ניגשים לקיט לבד ומרכיבים פרויקטים חדשים לפי האיורים, בלי להבין אפילו את הטקסט.

מעגל סוללות, מפסק ונורה ב-Snap Circuits
מעגל סוללות, מפסק ונורה ב-Snap Circuits (לחצו להגדלה)

זאת אומרת, במובן מסוים אפשר לעצור כאן: צעצוע שלא מתפרק ולא נמאס אחרי יום, ועולה רק 21 דולר (לא כולל סוללות)? זו כבר מציאה, ובמיוחד כשאפשר להשוויץ שהילדים לומדים אלקטרוניקה. אבל מה הם באמת לומדים? פה הסיפור נהיה יותר מורכב. שיהיה ברור: אני לא מצפה שאחרי משחק בצעצוע כזה הילדים ידקלמו את חוק אוהם, או יגנבו לי טרנזיסטורים מהמגירות כדי לבנות מעגלים בסתר. השאיפה הצנועה שלי היא שאחרי מאה הפרויקטים שבחוברת, הם יפתחו תובנות בסיסיות על מעגלים פשוטים, ויגיעו למצב שבו ירצו ויוכלו ליצור – מאותם רכיבים שבקיט! – מעגלים משלהם.

כידוע, אי אפשר ללמוד אלקטרוניקה מעשית בלי לשרוף כמה רכיבים בדרך, ונורות הלד הרגישות נמצאות בסכנה גדולה במיוחד. בקיט יש אלמנט לד אחד ויחיד, ועד כמה שהצלחתי לראות בינתיים, אין דרך טובה להגיע אל הלד עצמו כדי להחליף אותו במקרה הצורך. הילד חיבר את הלד לסוללות בלי נגד? זהו, אין לו יותר לד לשחק איתו. אולי הוא ילמד מזה לקח חשוב, אבל עם כל הכבוד, הלקח הזה לא צריך לעלות כמו מאות לדים פשוטים באתרים הסיניים.

והלד הבודד הוא לא הבודד היחיד. יש רק נגד רגיל אחד, רק לחצן אחד, רק נגד תלוי-אור אחד… מי שממש רוצה עוד כמה נגדים, או טרנזיסטור, יצטרך להיפרד מכמה עשרות דולרים נוספים ולקנות קיט "הרחבה" או קיט אחר. נכון, הרכיבים האלה לא פגיעים כמו הלד, אבל כשיש רק אחד או שניים זה מגביל מאוד את מספר המעגלים האפשריים והמעניינים שאפשר לבנות לבד ושלא מופיעים בחוברת. ומה לגבי המעגלים שבחוברת? ובכן, כשמעגל מספר X+1 זהה למעגל X ורק מסירים ממנו את אחד החיבורים כדי לדמות "נתיך שנשרף", או במקרה אחר, מסובבים את הלד כדי להראות שהוא פועל רק בכיוון אחד ולא בשני – קשה לקרוא לזה בלב שלם "מאה פרויקטים שונים".

רכיב מוזיקה מקיט Snap Circuit
אחד משלושת רכיבי המוזיקה/רעש שבקיט

יש בקיט ארבעה אלמנטים שנבנו, עוד יותר מהאחרים, מתוך מחשבה על קהל היעד. שלושה מהם הם מעגלי מוזיקה/רעש (כמו בתמונה למעלה, רק בצבעים שונים) – למעשה מיקרו-בקרים חבויים שמסוגלים, בחיבור לרמקול שבקיט, להשמיע מבחר צלילים מוקלטים מראש – והרביעי הוא רוטור פלסטיק שאפשר "להלביש" על ציר המנוע שבקיט. בעזרת טריק מכני חביב, הרוטור מסתובב ביחד עם המנוע כל עוד הוא פועל, אבל כשמפסיקים את הזרם, הרוטור מתנתק ועף באוויר. כצפוי, האלמנטים האלה עוררו התרגשות רבה וחלק גדול מאוד מזמן המשחק מוקדש להם.

כמו שטענתי פעמים רבות לגבי ארדואינו, אלמנטים משוכללים ומגניבים כאלה הם יתרון מפוקפק. הם בהחלט מושכים אנשים ומשתמשים שאולי היו מאבדים עניין בלעדיהם, ומצד שני הערך החינוכי שלהם נמוך. הילדים יתרוצצו בשמחה שעה עם מעגל שמשמיע סירנה של משטרה בלחיצת כפתור, אבל הוא לא יגרום להם להשקיע אפילו דקה בניסיון להבין את הרכיבים הבסיסיים יותר. בשביל מה להיאבק עם זרמים והתנגדויות כשהדברים הכיפיים מוכנים לפעולה בכמה קליקים? שירת הסירנה במלוא מובן המילה!

לסיכום, כצעצוע נטו ובמחיר שאני השגתי אותו, מדובר באחלה מוצר (וחשוב לקרוא בחוברת – יש שם המון פרטים קטנים וחשובים). לילדים צעירים עם סקרנות טבעית לטכנולוגיה ומישהו שיכוון אותם קצת, ייתכן שזה יהיה אפילו מבוא לאלקטרוניקה שבעוד עשרים-שלושים שנה הם ייזכרו בו בנוסטלגיה. לעומת זאת, כפתרון פלא להפוך כל ילד למומחה חומרה… לא, לא הקיט הזה, וספק אם קיט כלשהו בעבר או בעתיד יצליח.

להרשמה
הודע לי על
1 תגובה
מהכי חדשה
מהכי ישנה לפי הצבעות
Inline Feedbacks
הראה את כל התגובות

הנסיון שלי כילד היה עם קיט של קודקוד (נדמה לי?) שנקרא מעבדה או משהו כזה. לא טרחתי לשניה להבין אלקטרוניקה, רק לבצע את ההוראות ולשמוח שזה עובד. כצעצוע זה נחמד, הידע שלי באלקטרוניקה לא השתפר בכלל. לעומת זאת חוג אלקטרוניקה שהלכתי אליו שכלל מעגלים פשוטים היה יסודי בהרבה.