מסך HMI של Stone – סקירה וביקורת, חלק א'

חברה סינית שמייצרת מסכי HMI לתעשייה מגששת בימים אלה את דרכה אל השוק המייקרי. בואו נראה מה מסך מתוצרתה מסוגל לעשות.

מתוך עלון הפרסומת למסך ה-HMI
מתוך עלון הפרסומת

גילוי נאות: המסך והאביזרים הנלווים נשלחו אליי בחינם על ידי חברת Stone Technology Co הסינית, ביוזמתם, תמורת סקירה. עם זאת, הבהרתי להם חד משמעית ומראש שלא אסתיר דבר ואדווח על כל פרט רלוונטי שאגלה – כולל החסרונות.

בסקירה שכתבתי לפני כשנתיים על סוגי תצוגות, הזכרתי את ה"מסכים החכמים" – מסכים בעלי מנוע גרפי ויכולת עיבוד עצמאיים, שאפשר להצמיד בתור ממשקים גרפיים מורכבים (ומרשימים) למערכות אמבדד פשוטות, תוך חיסכון עצום במאמץ ובזמן הפיתוח. בתעשייה, מסכים כאלה נקראים HMI (ראשי תיבות של Human-Machine Interface), והם נוטים להיות יקרים, הרבה מעבר למה שהמייקר הטיפוסי יהיה מוכן להשקיע בשביל פרויקט פרטי. אך היצרנים מבינים לאט לאט שמכל מיני סיבות, כדאי להם להיכנס גם לשוק הזה. כבר הזכרתי בבלוג כמה פעמים את Nextion, מהחלוצים בתחום ה-HMI הזולים, ועכשיו גם חברת Stone מצטרפת לחגיגה.

אני לא יודע איך בדיוק הם הגיעו אליי (בעקבות משהו שהעליתי ליוטיוב? מילות מפתח בבלוג?) אבל כשמציעים לי במתנה מסך HMI בגודל 7 אינץ' שנמכר ביותר ממאה דולר, ושרלוונטי מאוד לתחום העיסוק שלי, ובלי תנאים מוקדמים פרט לכתיבת ביקורת, אני לא נוהג לשאול יותר מדי שאלות. סגרנו כמה פרטים טכניים והמסך יצא אליי במשלוח מהיר. אפרופו, יש ל-Stone מבחר גדול של מסכי HMI, בגדלים 3.5 עד 15.1(!) אינץ', ועם כל מיני תכונות כגון שעון זמן אמתי בגיבוי סוללה, טעינת קוד חדש דרך דיסק-און-קי ועוד.

הדבר הראשון שהתגלה כשפתחתי את הקופסה הוא ש-Stone משתדלים מאוד ליצור רושם חיובי. פרט למסך (עם תוכנת הדגמה צרובה-מראש) ולכבלים והמתאמים החיוניים, הם הוסיפו לחבילה לוח פיתוח מסוג Blue Pill ופס לדים WS2812B באורך מטר (עמיד למים!) שעובדים ישר מהקופסה בשילוב עם תוכנת ההדגמה. נדיב בהחלט, אם כי הייתי מעדיף במקום זה ספק כוח שמתאים למסך. למזלי היה לי במגירות משהו שהסתדר בדיוק (12V, פלוס באמצע, קוטר 5.5 מ"מ). אגב, תוכנת ההדגמה אכן עבדה ישר מהקופסה – לגמרי לא מובן מאליו בימינו!

הצד הקדמי של מודול המסך
הצד הקדמי של מודול המסך, עם תמונה מתוכנת ההדגמה ושקל לקנה מידה (לחצו להגדלה)

קיבלתי גם עלון פרסומי, דף עם הוראות חיבור, וחוברת דקה שהקסימה אותי במיוחד: קוד ה-C שרץ על ה-Blue Pill. במלואו. מודפס. עזבו שהקוד נראה קצת חובבני, ושאפילו לא כתבו לאיזו סביבת פיתוח הוא מתאים… מתי בפעם האחרונה ראיתם 700 שורות קוד מודפסות? איזה יופי, כמו בימים טובים ופשוטים יותר. וכמובן, מופרך ומיותר לחלוטין. אבל לא לשם כך התכנסנו כאן.

הצד האחורי של מודול המסך
הצד האחורי של מודול המסך (לחצו להגדלה)

קצת נתונים טכניים על המסך: קודם כל, החומרה נראית מקצועית בהחלט – הלחמות טובות, רכיבים ישרים ו-PCB שנראה שתוכנן על ידי מישהו שמבין מה הוא עושה. המסך הוא TFT, רזולוציה 800×480, עומק צבע 16 ביט, בהירות 400cd/m2 וניגודיות 500:1 (הצהרות היצרן). התמונה חדה וברורה ונראית טוב גם מהצדדים ומלמעלה, בזוויות סבירות. במבט מלמטה הצבעים מתכהים ומתחלפים מהר יותר. בתקופה מעוננת זו קשה לבדוק את המסך באור יום מלא: להערכתי יהיה קשה להשתמש בו בחוץ, אך חשוב לציין של-Stone יש מסכים אחרים עם בהירות גבוהה יותר (עד 1000). גם פונקציית המגע שונה בין הדגמים השונים. זה שאצלי הוא Resistive, והתגובה שלו כמובן לא "מלוטשת" כמו בסמארטפונים אך משביעת רצון – לדוגמה, לא הייתה לי שום בעיה להקליד את הטקסט הזה בתוכנת ההדגמה, כשגודל כל "מקש" אות הוא 9×9 מ"מ:

מקלדת וירטואלית על המסך
מקלדת וירטואלית על המסך. במציאות התמונה חדה וברורה יותר. (לחצו להגדלה)

בפינות ה-PCB של המסך, שמשתרע קצת מעבר לשולי המסך עצמו, יש חורים נוחים לעיגון. המיקרו-בקר שמנהל את המסך נשאר אנונימי (במפרט כתוב רק 32-ביט, Cortex-M4), אבל זה לא באמת משנה לנו. נתון חשוב יותר הוא זיכרון הפלאש המובנה של המסך לשמירת תמונות ונתונים אחרים: 128 מגה-בייט, כמו ה-Nextion המקבילים מהדגמים הכי מתקדמים.

אך כמובן, בסופו של דבר הפרמטרים החומרתיים הם בעדיפות שנייה, או אפילו מותרות: כפי שציינתי למעלה, כשאני בוחר לשלב מסך HMI במערכת, אני עושה את זה כי הוא אמור לחסוך לי המון עבודה בפיתוח. לכן, מה שחשוב הרבה יותר הם כלי הפיתוח שהיצרן מעמיד לרשותי, איתם אני יוצר את התצוגות ואת הממשק בין המסך לבין המערכת שלי. מה Stone מציעים לנו בגזרה הזו? על כך בפוסט הבא

להרשמה
הודע לי על
2 Comments
מהכי חדשה
מהכי ישנה לפי הצבעות
Inline Feedbacks
הראה את כל התגובות

Your screen should not be the advanced display module, I bought the advanced series of display module.It is completely visible under the sun.