פרויקט מייקינג: שפופרת הודעות

מה עושים עם שפופרת מקולקלת של טלפון קווי זול? מוציאים את החלקים המקוריים, מכניסים חדשים והופכים אותה לצעצוע-גאדג'ט מתוחכם להשארת הודעות לבני הבית, זה מה. הנה הפרטים.

הודעה משפופרת טלפון

כן, עדיין יש לי שקע טלפון איפשהו בבית, והוא אפילו פועל ומחובר אליו מכשיר טלפון עם חוטים והכול. יום אחד הפסיקו לשמוע באפרכסת, וזו לא הייתה בעיה בקו או במגעים, אז התקנתי במקומה אפרכסת חלופית ששמרתי ממכשיר אחר (מייקרים לא זורקים כלום, זוכרים? 🙂 )

אחרי התיקון פתחתי את היחידה המקולקלת בתקווה לגלות שם חוט שהתנתק ושאפשר לתקן בהלחמה פשוטה, אבל החוטים דווקא נראו בסדר. לא התחשק לי להתעסק עם זה יותר מדי, אז הראיתי לילדים מה יש בפנים – כולל משקולת הברזל שכל מטרתה ליצור אצל המשתמש תחושה של מוצר ולא של חתיכת פלסטיק בשקל – והתכוונתי להשליך את הכול לפח, אך אז נזכרתי בלוח סיני שקניתי פעם, עם שבב ISD1820, להקלטה והשמעה של הודעות. הרמקול הקטן שהגיע איתו היה בקוטר שהתאים בדיוק לתושבת הרמקול המקורי של הטלפון, ומכאן ההמשך בלתי נמנע…

תחילת העבודה על שפופרת ההודעות. למעלה מודול ההקלטה, באמצע המשקולת המקורית
תחילת העבודה על שפופרת ההודעות. למעלה מודול ההקלטה, באמצע המשקולת המקורית (לחצו להגדלה)

על הרמקול, השטוח למדי, הנחתי ריבוע גומי דק לבידוד חשמלי, ועליו שמתי את המודול המקליט/משמיע. הייתי צריך רק לקצוץ פינה אחת של ה-PCB של המודול (לא היה שם שום דבר חשוב, רק חור לבורג) כדי שהחוטים מהרמקול יוכלו לעבור בנוחות. כשהמודול מחובר לחשמל ולא עושה כלום, צריכת החשמל שלו היא כ-150 מיקרואמפר, כך שאפילו לא ממש קריטי לשים שם מפסק – נדרשת רק סוללה עם מתח מספיק (2.5-5V) ומשהו שייתן למודול פקודה להשמיע את ההקלטה.

בשלב הראשון חשבתי על חיישן רעידות מכאני, שיגרום להשמעת ההודעה ברגע שמזיזים את השפופרת. אך אז נזכרתי במודול אחר שהיה לי – משטח מגע קיבולי קטן מבוסס TTP223. בדקתי וראיתי שהצריכה שלו ממש אפסית, אז הדבקתי אותו בדבק חם לחלק הפנימי של האפרכסת כדי שהוא "ידווח" רק כשמחזיקים אותה כמו שאנשים בדרך כלל מחזיקים שפופרות טלפון, וחיברתי חוטי wirewrap בינו לבין המגעים המתאימים על המודול.

בזמן שעשיתי את כל זה, על שולחן העבודה שלי היה מונח שקע ה-RJ11 המקורי שהיה פעם בפנים, עם ארבעה חוטים שהובילו במקור למיקרופון ולרמקול. הבנתי שאם אחזיר אותו פנימה, ואתקין יחידה שיכולה להתחבר אליו מבחוץ, אוכל כך גם לטעון את הסוללה וגם להקליט הודעות חדשות בלי לפתוח את הגאדג'ט בכלל! קדחתי מספר חורים קטנים בפלסטיק שמעל המיקרופון של מודול ההקלטה, כדי שיוכל "לשמוע" טוב יותר את ההודעות החדשות, והלחמתי את החוטים מהשקע – זוג ללחצן ה"הקלטה" המקורי, אותם אוכל לקצר מבחוץ ולדמות כך לחיצה, וזוג לבית הסוללה הנטענת (דגם LS16340).

כל הרכיבים של הגאדג'ט, רגע לפני הסגירה
כל הרכיבים של הגאדג'ט, רגע לפני הסגירה (לחצו להגדלה)

את היחידה החיצונית הכנתי על בסיס כבל מטלפון ישן אחר, עם PCB אוניברסלי קטן בקצה שאליו הלחמתי את החוטים, לחצן פשוט ו-header נקבה לטעינה. כדי להקליט הודעה חדשה מחברים את הכבל הזה לאפרכסת, לוחצים על הלחצן ומשאירים אותו לחוץ תוך כדי הדיבור.

שפופרת ההודעות עם הכבל והיחידה החיצונית להקלטה וטעינה
שפופרת ההודעות עם הכבל והיחידה החיצונית להקלטה וטעינה (לחצו להגדלה)

הזמנתי את קהל היעד הצעיר להרים את הטלפון כשכל פעם מוקלטת בו הודעה מטופשת אחרת ("האלו, לא שומעים", "מי אמר לך להרים?" וכדומה), והגימיק זכה להצלחה רבה למשך כמה דקות – עד ששכחו ממנו ועברו למשהו אחר, כמו תמיד 🙂

להרשמה
הודע לי על
0 תגובות
Inline Feedbacks
הראה את כל התגובות