איך להשמיש מסך שנלקח ממחשב נייד

כרטיס סיני זול מאפשר לחבר ולתפעל מסכים שפורקו ממחשבים ניידים – פתרון מיחזורי טוב לרספברי פיי, למשל, או כמסך נוסף למחשב הביתי… בהנחה שתצליחו לזהות את דגם המסך המדויק, ולמצוא דרך נורמלית להציב אותו.

מחשב נייד עם כרטיס מתאם ומסך נוסף ממחשב נייד אחר
מחשב נייד עם כרטיס מתאם ומסך נוסף ממחשב נייד אחר

היה לי פעם מחשב נייד שהתפגר, ובזמן שפירקתי ממנו חלקים עדיין-שימושיים הצטערתי במיוחד על המסך: הוא היה בסדר גמור, התאורה שלו (לד) עדיין הייתה חזקה, ונראה טבעי לנצל אותו איכשהו ולא להשליך לפח. אבל הממשק שלו ללוח-האם, פס שטוח עם מגעים זעירים, הוא לא משהו שאפשר לחבר סתם ככה למקור תמונה אחר.

כבל החיבור של המסך, בצד המסך. גם הצד השני נראה ככה
כבל החיבור של המסך, בצד המסך. גם הצד השני נראה ככה (לחצו להגדלה)

יש באינטרנט הרבה כרטיסי מסך, שמתחברים מצד אחד למסכים כמו של ניידים, ומצד שני לחשמל ולכניסות VGA, HDMI וכדומה. הבעיה איתם היא, קודם כל, שהם סיניים ולכו תדעו אם אפשר לסמוך עליהם, ודבר שני, כל דגם כרטיס מותאם לדגמים מסוימים בלבד של מסכים. כדי למצוא מה דגם המסך שלנו, אפשר כמובן לחפש בגוגל ולקוות שמישהו כבר מצא לפי דגם המחשב. האופציה השנייה, בטוחה אבל מורכבת יותר, היא לפתוח את מה שפירקנו מהמחשב הנייד – לא רק לנתק את "החצי עם המסך", אלא גם את כל הפלסטיק שלו, מסביב ליחידת המסך עצמה. לא לשכוח איפה שמנו את הברגים הקטנים ולאן כל אחד מהם הולך. בעומק מסוים, אם יהיה לנו מזל, נמצא בגב יחידת המסך מדבקה עם שם הדגם, כמו זו:

מדבקה עם שם הדגם של יחידת המסך - LP156WH2
מדבקה עם שם הדגם של יחידת המסך – LP156WH2 (לחצו להגדלה)

הקוד שמעניין אותנו מופיע כאן משמאל למעלה – LP156WH2 – אך כמובן שבמסכים אחרים הוא יכול להופיע במקום אחר. עם הקוד הזה נחפש כרטיס מסך תואם, וגם זה לא תמיד יהיה קל כי לפעמים הסינים רושמים רק שם של סדרת דגמים, לא כל דגם ספציפי. כדאי לחפש באותיות הקטנות, בביקורות ובשאלות-ותשובות, אם יש. הנה הכרטיס שאני מצאתי למסך שלי:

<< התמונה היא קישור לדף המוצר במסגרת תוכנית שותפים – לא יעלה לכם יותר, אבל אם במקרה תקנו אני אקבל עמלה קטנה: >>

למעשה, החלק הכי מסובך בסיפור הוא למצוא את הכרטיס הנכון. כשהוא מגיע סוף כל סוף בדואר, ההתקנה קלה מאוד: מחברים את הכבל המצורף למסך (למקום שאליו התחבר קודם הכבל מלוח האם), מספקים לכרטיס חשמל (במקרה שלי 12VDC, צריכה בפועל בסביבות 1A) ומחברים אליו את מקור התמונה החדש דרך חיבור VGA, DVI או HDMI. אצלי, לפחות, זה עבד ישר מהקופסה.

הכרטיס, שגודלו כ-14×6 ס"מ, כולל גם כניסת אודיו, יציאות לאוזניות ורמקולים, פאנל קטן בסיסי (מחובר בכבל) עם לד אינדיקציה ולחצני תפריט, וחיבור למקלט IR בשביל שליטה מרחוק. את אופן השימוש המדויק בכל אלה צריך לפענח לבד – הסינים לא נדיבים בהסברים. בינתיים לא היה לי צורך באלמנטים האלה, אז גם אני לא יודע איך הם עובדים.

הכרטיס יצטרך לשבת קרוב לנקודת הכניסה של הכבל למסך, כי הכבל הזה די קצר ונותן רק כעשרה סנטימטרים של "משחק". הכרטיס גם חשוף לגמרי, כך שבסביבת עבודה נרצה מן הסתם להגן עליו איכשהו מפני אבק, קצרים חשמליים וכדומה. למרות כל זאת, אם כבר השגתם מסך תקין של מחשב נייד, ומצאתם דרך להעמיד אותו, אז בשביל קצת פחות מ-$20 כולל משלוח – ואולי עוד כמה דולרים בשביל ספק כוח מתאים – זו ללא ספק התצוגה עם יחס הגודל/מחיר הטוב ביותר שיש.

נ.ב. אם אין לכם את הכבל המקורי שחיבר בין לוח האם למסך, גם את זה אפשר לקנות – אולי אחד מאלה יתאים…

להרשמה
הודע לי על
0 תגובות
Inline Feedbacks
הראה את כל התגובות