תיקון לשבת: דרייבר מנוע DC

החלפה של רכיב בשווי כמה אגורות הצילה מודול דרייבר מנוע, שעולה כמאה ושמונים שקלים. הנה הפרטים הקצרים על גילוי התקלה ותיקונה.

המודול לפני התיקון
המודול לפני התיקון

הסימפטום הראשון הופיע כשהמנוע, שעבד בניסויים קודמים בלי בעיה, סירב להסתובב לפי פקודה. החשד נפל כמובן על החיווט בין המיקרו-בקר למודול, אך תוך כדי בדיקת העניין גיליתי שהכרטיס חם מאוד – כן, אפילו יותר מהצפוי (באותן נסיבות) לדרייבר מנוע חזק שכזה.

אחרי עוד קצת משחקים גיליתי שגם אם הוא לא מתבקש להפעיל שום מנוע, ולא מקבל שום פקודות – למעשה, כשהוא מנותק מהכול פרט לאספקת החשמל הראשית – הוא עדיין מתלהט במהירות, וספציפית הג'וק שקרוב ל-header (מימין בתמונה בראש הפוסט).

כשעברתי עם זכוכית מגדלת על ההלחמות שלי לא מצאתי שום קצר או בעיה אחרת, אבל כשהסתכלתי על הרכיבים עצמם זיהיתי פתאום קבל SMD קטן שנראה, איך נאמר, לא טוב. הנה צילום דרך עדשת המיקרוסקופ:

הקבל התקול
הקבל התקול (לחצו להגדלה)

הצד שקרוב למצלמה נראה שבור, מכורסם, ומה שעוד יותר גרוע, לפחות למראית עין נכנס בדיל פנימה ויצר קצר בין שני הפדים. בדיקה עם מולטימטר אישרה שהקבל הפגוע אכן מקצר, וגם בלי להבין בדיוק מה תפקידו על הלוח, יש סיכוי גבוה מאוד שהוא זה שגורם להתחממות ומשבש את פעולת הדרייבר. השאלה העקרונית כעת היא האם הנזק הפיך, והשאלה המעשית היא איזה קבל צריך כדי להחליף את המקולקל.

על הג'וק המתחמם כתוב 8701E, מה שהוביל אותי ל-Datasheet הזה. שם, בסעיף 7.2, יש שרטוט פונקציונלי של הרכיב כולל רכיבים תומכים חיצוניים. כשמסתכלים היטב על ה-PCB אפשר לראות שהקבל התקול מתחבר לפין שנקרא VCP, ובשרטוט, הפין הזה מחובר לקבל שערכו 1uF.

לא היה לי קבל מתאים (מבחינת קיבולת וגם מתח מקסימלי) במארז 0603 הדרוש, רק במארז 0805 הגדול-יותר, אך הצלחתי להלחים אותו בקלות:

הקבל החלופי במקומו
הקבל החלופי במקומו (לחצו להגדלה)

חיברתי את המודול לספק כוח שולחני עם הגבלת זרם, רק כדי לוודא ששום דבר לא מתפוצץ או מתחמם, וכשהוא עבר את המבחן הזה החזרתי אותו למערכת המקורית. הכול פעל כשורה.

קשה לדעת מה גרם לתקלה. אולי הרכבה בעייתית במפעל, אולי נזק מכני ממכה שלא הבחנתי בה, אולי נתז של בדיל מהלחמה קודמת שלי באזור סמוך, או אפילו חיווט לקוי (כמו שחשדתי בהתחלה) שגרם ל"גמגומים" מסוכנים בפקודות. אם הקבל החדש ייפגע גם הוא, אפשר יהיה לפסול חלק מהאפשרויות האלה, אך אני מקווה כמובן שלא אגיע לשלב כזה. בכל מקרה, המצב הנוכחי עדיף על פני הוצאה של כמעט מאתיים שקלים על מודול חדש ומשלוח!

להרשמה
הודע לי על
0 תגובות
Inline Feedbacks
הראה את כל התגובות