מולטימטר Aneng AN870: סקירה וביקורת

המותג הסיני Aneng זכה לפרסום נרחב בזכות הדגם AN8008, שהיה זול מאוד אך עם יכולות מפתיעות ביחס למחיר. הדגם AN870, שקיבלתי לסקירה מ-Banggood לפני כחודשיים, יקר ומגושם פי שניים בערך. האם היכולות שלו מצדיקות את ההבדלים, והאם הוא אופציה טובה למייקרים?

מסך וקצות פרובים של AN870

נתחיל בהבהרה לא לגמרי אינטואיטיבית: אני כמעט לא אציג כאן בדיקות דיוק. נכון, הדיוק נחשב פחות או יותר הפואנטה של מולטימטר, אבל א) אין לי רפרנס מספיק אמין ומדויק לרוב המדדים, ב) במחירים כאלה, מלכתחילה לא הגיוני לצפות לדיוק גבוה מאוד, ג) גם מה שכן מדויק בהתחלה יכול להיסחף ולהשתנות די מהר במכשירים זולים, ו-ד) בסופו של דבר, רק לעתים רחוקות מייקרים זקוקים לדיוק גבוה ממולטימטר, ובפועל, בערך 90% מהזמן אנחנו משתמשים בו רק למדידת רציפות… אז הנושאים שאליהם אתייחס כאן קשורים יותר לנוחות השימוש, ערך מוסף וכדומה. כן אציין, למען הסר ספק, שבמדידות הנפוצות (התנגדות, מתח, זרם) המספרים שקיבלתי עד כה היו תמיד הגיוניים ולא נתנו לי שום סיבה לחשד.

אני גם לא אתייחס למדידות של זרמים ומתחים גבוהים, כמו ברשת החשמל הביתית. לדברים כאלה קונים ציוד מקצועי ויקר, זה מפחית את הסיכון למות.

מה מקבלים

יש ברשותי כרגע ארבעה מולטימטרים שונים, וכולם נמצאים בדרך כלל באותה מגירה. אף על פי כן, כשאני צריך למדוד משהו בזריזות, אני תמיד לוקח את ה-AN8008 – פשוט כי הוא הכי קטן וקל. זה לא שהאחרים הם מזוודות מלאות עופרת או משהו, אבל כשאין סיבה טכנית להעדיף דגם ספציפי, גם הבדלים קטנים בהנדסת אנוש יכולים להשפיע. במובן הזה, אין ל-AN870 יתרון – גודלו 18x9x4.5 ס"מ (במקומות הרחבים ביותר), ומשקלו 450 גרם (כולל 2 סוללות AA ופרובים).

ה-AN870 עם כל האביזרים
ה-AN870 עם כל האביזרים – מגיעים בנרתיק עם רוכסן שאינו בתמונה (לחצו להגדלה)

אבל חוץ מזה, הנדסת האנוש של ה-AN870 סבירה בהחלט. ה"רגל" האחורית שלו מאפשרת לו לעמוד די ביציבות על השולחן תוך כדי הפעלה, כולל סיבוב החוגה ביד אחת (לגמרי לא מובן מאליו!) החוגה קשוחה מספיק כדי לתת תחושה מקצועית בלי להעיק, ומרגישים מצוין את תחנות העצירה שלה. הלחצנים נוחים, הכיתובים והתצוגה ברורים מכל הזוויות הסבירות, התאורה האחורית טובה, ואפילו הצפצופים נשמעים היטב בלי לצרום. רק החיבורים של הפרובים נראים קצת חובבניים ולא ברור, על סמך התחושה בלבד, אם ומתי הם נכנסו עד הסוף – אם כי לא נתקלתי בבעיות אמתיות של מגעים חשמליים.

המולטימטר עצמו הוא בעל טווח, איך נאמר, חצי-אוטומטי: מדידת התנגדות היא אוטומטית לגמרי (מה שאומר שנדרשות שתיים-שלוש שניות עד שהערך מתייצב), זרמים אפשר לבקש באמפר, מיליאמפר או מיקרואמפר – שימו לב כמובן לאן אתם מחברים את הפרוב האדום – ומתח יש ב-AC, DC, או mV של שניהם. אפרופו, הפיוזים למדידת זרם הם 20A ו-200mA (בהתאם לחיבור שבוחרים), ואם פותחים את המארז של המולטימטר, אפשר ממש להגיע לפיוזים האלה ולהחליף אותם, בלי שום הלחמות. הפיוזים עצמם גדולים, אך נראה שעם קצת מזל גם פיוזים "רגילים" יוכלו להיכנס לשם.

פיוזים בתוך מולטימטר AN870
בתוך AN870: פיוזים מקוריים בלבן, הקרוב הוצא מהתושבת להשוואה עם פיוז "רגיל" לידו (לחצו להגדלה)

המולטימטר מציע גם מדידה של טמפרטורה (בעזרת חיישן שמצורף לחבילה), דיודות, קבלים, תדר ו-Duty cycle, ואפילו NCV (מזהה ללא מגע מתח בחוטי חשמל ביתיים "פעילים", אם כי ממש לא הייתי סומך על המידע הזה בעיניים עצומות). חוץ מהפרובים הרגילים וחיישן הטמפרטורה הגיע גם זוג כבלים עם ראש מתחלף – פרובים קטנים או "תנינים". התוספות האלה בדרך כלל נשארות באריזה ונשכחות, אבל כדאי בכל זאת לשמור אותן כי לפעמים אין להן תחליף. אגב, יש שני מיקומים על החוגה שבהם אפשר לבצע מדידת תדר/Duty Cycle, ולא ברור מה הסיבה ומה זה נותן. על פי המדריך למשתמש, אחד מהם (זה שדרך מדידת AC) מתאים רק לתדרים נמוכים יחסית.

קצת מדידות בשטח

במיקום Hz של החוגה, מדידה מול מחולל פונקציות הראתה טעות קטנה ועקבית על פני טווח עצום של תדרים – אבל שוב, אין לי דרך לדעת בוודאות אם המולטימטר הוא זה שמזייף או מחולל הפונקציות (הסיני). כשבדקתי את אותו הסיגנל בסקופ, הוא לא היה לגמרי יציב, אז ייתכן בהחלט שדווקא המולטימטר מבצע מדידה שמרנית ומדויקת מאוד.

מדידות תדר באמצעות AN870
מדידות תדר באמצעות AN870. מי מהמכשירים הסיניים האלה מזייף? (לחצו להגדלה)

דבר אחד שאני כן יכול למדוד עם רפרנס מדויק הוא זרמים, בזכות ה-Joulescope – מכשיר מדהים שעולה לבדו כמו עשרים מולטימטרים כאלה. חיברתי מקור מתח 5V ל-Joulescope וממנו בטור את המולטימטר כשהוא מכוון למדידת מיקרו-וולט, נגד 200K ופוטנציומטר 100K כדי שאוכל לשחק קצת עם הזרם. על הנייר, אני אמור לראות זרמים בין 17 ל-25 מיקרואמפר. הנה שתי מדידות, על המסך (מימין, המספר העליון) פלט ה-Joulescope ומשמאל כמובן ה-AN870. מרשים ביותר!

מדידות מיקרו-וולט ב-AN870 לעומת Joulescope
מדידות מיקרו-וולט ב-AN870 לעומת Joulescope (לחצו להגדלה)

הזכרתי את מדידת הרציפות – כיוון שהיא כל כך נפוצה, חשוב שהתגובה של המולטימטר תהיה זריזה וברורה. חלק מהעניין הוא כמובן פרובים תקינים ונקיים, אבל גם מעבר לזה, ה-AN870 עושה פה עבודה מצוינת: מספיק מגע קליל וחולף כל פעם כדי שיישמע הצפצוף.

סיכום

בקטגוריה של "מולטימטרים סיניים סבירים למייקרים", ה-AN870 הוא אופציה טובה מאוד. עושה את העבודה, נוח ועם הרבה אפשרויות אקסטרה. אם כל דולר או כל סנטימטר כל שולחן העבודה קריטיים מבחינתכם, ה-AN8008 עדיין עדיף – אם כי בו לא תוכלו להחליף פיוזים בקלות במקרה הצורך. נכון לכתיבת שורות אלה, הדגם הזול ביותר ב-Banggood הוא AN870 עם כיסוי ירוק ב-$34, ותמיד כדאי לבדוק אם יש שם, או באתר קניות אמין אחר, דגם זול יותר.

להרשמה
הודע לי על
0 תגובות
Inline Feedbacks
הראה את כל התגובות