מחזר או שתצטער: פרויקט פנס עצבני

הגרסה השנייה של הפנס מבוסס-QX5252F שלי, שבעזרתה אפשר למחזר לא רק סוללות אלא גם מגוון לדים, אולי נראית זועפת במיוחד – אבל היא מתוחכמת יותר מהגרסה הקודמת. בפוסט זה אספר מה השתנה, ומאילו סיבות.

הראש הזועם של מודול הפנס החדש
הראש הזועם של מודול הפנס החדש

דור הפנסים הקודם, שהצגתי בפוסט הזה, זכה להצלחה די גדולה. הם ממלאים היטב את תפקידם בתור מקורות אור קטנים למשימות קטנות, ולמרות האמינות הנמוכה של המפסק הזול, הם עדיין עדיפים מהרבה בחינות על הפנסים הסיניים הזולים-מאוד מהחנויות, בין השאר כי אפשר לנצל איתם סוללות AAA משומשות שעוד נשאר בהן קצת מטען.

מה שקרה זה שמהר מאוד, מלאי ה-AAA המשומשות שלי התחיל להצטמצם! ומצד שני היו לי המון AA משומשות, ששיוועו גם כן לאיזה פרק ב' קצר. אז החלטתי להפיק לקחים מהסבב הראשון וליצור PCB חדש לפנס, על אותו עיקרון כמו הקודם רק עם סוללת AA ועוד כמה שיפורים.

הפנס החדש למעלה, הישן למטה
הפנס החדש למעלה, הישן למטה (לחצו להגדלה)

על השיפור הראשון חשבתי כשפירקתי (עוד) נורת LED ביתית שהפסיקה לעבוד. כמו ברוב המקרים האלה, גיליתי שהאשם הוא לד אחד בלבד מתוך העשרות שהותקנו בה: כשהוא נשרף, הוא גרם לנתק (כולם מחוברים בטור) וזהו, הלכה הנורה. לא מצאתי עדיין דרך להחליף לדים ולהחזיר את הנורה לקדמותה, אך אני כן יכול לפרק ממנה את הלדים הנותרים, התקינים.

בפנסים הקודמים היו רק שני חורים בריווח 2.54 מ"מ, עבור לדים through-hole סטנדרטיים. גם כאלה, חייבים לציין, לא חסרים לי – ובכל זאת, אם כבר מתכננים PCB חדש, למה שלא יהיה אוניברסלי יותר מבחינת הלדים שהוא מוכן לקבל?

פדים אוניברסליים ללדים, עם לד שבא מנורת LED ישנה
פדים אוניברסליים ללדים, עם לד שבא מנורת LED ישנה (לחצו להגדלה)

את התוצאה רואים בתמונה למעלה: שני פדים סימטריים, דומים קצת לבומרנג, שהמרחק ביניהם הוא פחות מחצי מילימטר, בנקודות הקרובות ביותר, עד לסביבות 18 מ"מ. בטווח זה אפשר להלחים כמעט כל לד, SMD או through-hole – לפחות אלה שיכולים להסתפק במתח והזרם שה-QX5252F נותן. בתמונה הלחמתי אחד מהלדים התקינים שהוצאתי מנורת ה-LED המקולקלת. הצבתי זוג פדים זהה גם בצד השני של ה-PCB, כדי שאוכל לבחור בכל מקרה לגופו את הצד שנוח לי יותר. בגרסה הקודמת זה היה "אוטומטי", כי אלה היו חורים: כאן היה צריך לדאוג לזה בכוונה תחילה.

ה-PCB של הפנס החדש משני צדיו
ה-PCB של הפנס החדש משני צדיו (לחצו להגדלה)

כשהצבתי את הפדים האלה על ה-PCB בתוכנה, שמתי לב שהם מזכירים גבות זועפות. אז כמובן ששמתי "חורי עיגון" במקום שבו צריכות להיות העיניים, וסובבתי את ה-QX5252F בתשעים מעלות כדי שייראה כמו אף מעל ה"פה" (הסליל). צורת ה-Y של קצה ה-PCB שוברת קצת את אשליית הפרצוף, מטעמים פונקציונליים: הרווח הזה נותן אופציה מסוימת לעיגון וחיזוק מכני של לדים through-hole כשמלחימים את רגליהם לפדים השטוחים.

ה-PCB החדש הוא בשחור מט במקום בירוק. במקרה הזה מדובר בבחירה אסתטית בעיקר, אך כדאי לדעת שאור לד עובר דרך Solder mask ירוק רגיל (במקומות שבהם אין משטח נחושת מתחתיו), ולא דרך השחור. ייתכנו יישומים שבהם המידע הזה יהיה חשוב ומועיל!

רוב הרכיבים הלא-ממוחזרים הדרושים לפנס כבר היו ברשותי מהגרסה הקודמת, פרט לבתי סוללה מתאימים. עם אלה חיכיתי עד שיכולתי לצרף אותם כטרמפיסטים להזמנה גדולה וחשובה יותר מ-Digikey. את ה-PCB עצמו ייצרתי ב-Elecrow, שנתנו את ההצעה הזולה ביותר (אם כוללים גם את המשלוח) – סה"כ $12.3 לעשרה לוחות, וקיבלתי שנים-עשר פלוס קישוטים קטנים לחג המולד בגלל מועד ההזמנה. הסגר השלישי, כנראה, גרם לבלגן במשלוח, והוא הוחזר למפעל ונשלח שוב על חשבונם. עם זאת הפרויקט הזה לא היה דחוף, ובמחירים כאלה עדיף לא להתלונן על כלום.

מחזיקים לסוללת AA, מדגם BK-92
מחזיקים לסוללת AA, מדגם BK-92 (לחצו להגדלה)

שיהיה ברור, הפנסים האלה לא יצילו את העולם מהתחממות גלובלית, והערך האמתי שלהם מבחינת מחזור שואף לאפס. מספיק אם נאמר שהם שימושיים באופן כללי, וכמו בסיפור המניות של Gamestop שרץ עכשיו, הקטע הוא בעיקר לדפוק את המערכת…

להרשמה
הודע לי על
8 תגובות
מהכי חדשה
מהכי ישנה לפי הצבעות
Inline Feedbacks
הראה את כל התגובות

מקסים מקסים
בגרסה הבאה הייתי מוסיף בקצה הגבות זוג חורים ברווח 2.54 עבור לדים סטנדרטיים

פתרון טוב לנורות שנשרפו בהם לדים הוא פשוט לעקוף את הלד שנשרף – אני פשוט מוציא את הלד ומקצר את הפדים שלו, והנורה שורדת עוד תקופה 🙂
אם אתה בכלל רוצה להיות בסדר אתה יכול להחליף את הלד שהוצאת בלד כלשהו אחר, ואז הנורה עשויה לשרוד עוד יותר זמן.

רוב הנורות שלי לא הגיעו עם גוף קירור משמעותי (אולי בגלל זה הן נשרפו…).
בכל מקרה, עם מלחם ופינצטה. משאבת בדיל יכולה להועיל.
חוץ מזה, לפחות במקרה אחד שהתקשיתי להוציא את הלד פשוט קיצרתי עם חוט או שארית מרגל של נגד כלשהו.

מפורר את הלד הבעייתי עם מלחם בחום גבוה (כמו לקלף לכלוך..) עובד עם בדיל שדורש טמפ' הכי נמוכה שתמצא (נראה לי 138) חותך את הבדיל מתחת ללד עם סכין גילוח בזווית מקבילה לבורד, ( הדבר דורש מומחיות וניסיון, כדאי לחמם את האזור לפני העבודה) עוד אופציה, לחמם את לוח הלדים עם הבלאוור או משטח חימום ואז לעבוד עם המלחם. כמובן, כל משטח שנוגע בלוח מונע ממנו את האפשרות להגיע לטמפ' ההתכה של הבדיל. אישית אני אנסה להוסיף למגעים בדיל חדש, לחמם את הלוח כמה שאפשר, ואז לגעת עם מלחם ראש עבה בהלחמות ותוך כדי מפעיל תנועת חיתוך עם סכין הכי… לקרוא עוד »

לכן נתתי לך אפשרויות לבחור
לפורר עם המלחם, להשתמש במצית טורבו קטנה, לחתוך עם סכין גילוח, או השילוב שלהם