נקמת הסינים: Nano Every בחצי מחיר

לפני שנתיים, כשכתבתי על לוח Nano Every מבית ארדואינו (שהיה אז חדש מאוד), שיערתי שלא יהיו לו חיקויים סיניים זולים: גם כי זה לוח פחות מוכר, אך בעיקר מפני שהגרסה הרשמית עצמה זולה יחסית. הסתבר שטעיתי, וכשגיליתי פתאום בעליאקספרס לוחות "תואמים" מיהרתי להזמין אחד כדי לראות מה בדיוק הם עשו שם. הנה המסקנות.

ה-Every הסיני בקופסה המקורית
ה-Every הסיני בקופסה המקורית

הלוח הסיני עלה, עם המשלוח, כשבעה ומשהו דולרים – פחות ממחצית המחיר של המקורי. בדף המוצר נטען שהוא תואם ל-Nano Every המקורי, אבל שהמיקרו-בקר הראשי שלו הוא ATmega4808 במקום ATmega4809. שניהם שייכים כמובן לאותה משפחה והיכולות שלהם כמעט זהות. ההבדל העיקרי הוא של-4808 יש פחות פינים, ובהתחשב בזה שה-Nano Every המקורי מבזבז לחלוטין הרבה מהפינים של המיקרו-בקר שלו, השוני הזה חסר משמעות. ובכל זאת, איך בדיוק סביבת הפיתוח תסכים לקבל ב-4808 בתור 4809?

לוח, IDE, תכירו

ובכן, היא לא. לא בלי עזרה, בכל אופן. חברו את הלוח הסיני לסביבת פיתוח שמצפה למקורי, ותקבלו הודעה כמו בתמונה הבאה:

הודעת שגיאה ב-Arduino IDE בניסיון להעלות קוד ללוח עם ATmega4808
הודעת שגיאה ב-Arduino IDE בניסיון להעלות קוד ללוח עם ATmega4808 (לחצו לתמונה גדולה)

למזלנו, אנשים טובים באינטרנט גילו לנו איך פותרים את הבעיה. מסתבר שהלוח הזה הוא תכנון של חברה(?) שנקראת Thinary, וב-Github שלה אפשר למצוא קבצים והוראות ברורות להוספה של תמיכה בלוח לסביבת הפיתוח של ארדואינו.

הדומה והשונה

כעת, אחרי שהעלינו קוד בלינק וראינו שהלוח מקבל אותו, נחזור צעד לאחור ונבדוק מה בעצם ההבדלים, חוץ מהמיקרו-בקר כמובן, בין הלוח הזה ללוח המקורי. בתור התחלה, אני יודע שההבדל במחיר בין ה-4808 ל-4809 הוא זניח, כך שזה לא מה שאיפשר לסינים לקצץ חצי מהעלות. למעשה, המעבר לשבב אחר פירושו שהם לא יכלו להסתמך על תוכניות קיימות, והיו חייבים להשקיע יותר זמן וכסף בתכנון החדש.

הצד העליון של הלוח
הצד העליון של הלוח (לחצו לתמונה גדולה)

מבט זריז וכמה בדיקות בגוגל הוכיחו שנעשו שינויים על פני כל הלוח. במקום השבב ATSAMD11D14A שמשמש לתקשורת USB וכצורב מקומי, הסינים השתמשו בשני שבבים נפרדים: CH340E (שראינו במודול אחר) לתיווך בין USB ל-UART, ו-ML51XB9AE‎‏ של Nuvoton, מיקרו-בקר 8-ביט שנראה די סבבה בפני עצמו, לצריבה. מה שמוזר זה שהשניים האלה עולים ביחד בערך כמו ה-ATSAM המקורי, אז שוב – בשביל מה לטרוח להמציא את הגלגל מחדש? ייתכן שכל זה נעשה כי ב-Thinary רצו להוכיח שלא מדובר בסתם זיוף או חיקוי – חבל רק שהחנות בעליאקספרס התעקשה לכתוב שכן יש שם ATSAM…

עדיין בנושא השבבים, אחד היתרונות של ה-Every לעומת ה-Nano הישן היה מייצבי המתח רבי-העוצמה. בלוח הסיני נראה שוויתרו על הקטע הזה: את המייצב ל-5V לא הצלחתי אמנם לזהות לפי הכיתוב המינימליסטי שעליו (E4TL?), אבל המייצב ל-3.3V הוא דגם צנוע שמסוגל לתת, במקרה הטוב, חצי מהזרם לעומת המייצב של ה-Every המקורי.

ההבדלים האלה, וכן הסידור השונה של הרכיבים על הלוח, הם לא כל הסיפור. ראשית, הסינים כנראה קראו את הביקורת שלי מלפני שנתיים וטרחו להוסיף גם על החלק העליון של הלוח כיתוב לכל פין, שזה באמת אחלה שדרוג. ומה שעוד יותר מעניין, בארבע הפינות (שבהן יש ל-Every חורי עיגון קטנים) ללוח הסיני יש פינים נוספים! שלושה GPIO, ופין UPDI, הלא הוא ממשק הצריבה של משפחות ה-AVR החדשות. לא לגמרי חיוני בלוח שיש לו ממילא ממשק צריבה דרך USB, אבל עדיין נחמד.

הצד התחתון של הלוח
הצד התחתון של הלוח (לחצו לתמונה גדולה)

כדאי או לא כדאי?

על פי הבדיקות הבסיסיות שביצעתי בינתיים, הלוח מתפקד היטב כארדואינו, ואיכות הייצור שלו נראית גבוהה. בהתחשב בזה שהוא אפילו לא זיוף או חיקוי בוטה, המסקנה היא שמדובר באופציה סבירה בהחלט למי שרוצה לשחק עם Nano Every במחיר עוד-יותר-נמוך. שימו לב רק שהלוח הסיני מגיע עם headers לא מולחמים – את זה תצטרכו לעשות לבד. יחד עם זאת, צריך לזכור שמדובר במוצר נדיר למדי (לפחות כרגע), ואם תבחרו להסתמך על הפינים הנוספים שלו, אתם כובלים את עצמכם למשהו שמי יודע אם יהיה זמין גם מחר.

מצד שלישי, גם מי שהתקדם קצת מעבר לארדואינו רוצה לפעמים להיעזר בקוד ובספריות שלו, במסגרת לוחות בתכנון עצמי. אז אם אי-פעם יתחשק לכם לתכנן לוח שמבוסס על ATmega4808, תוכלו להשתמש ב-Thinary Nano Every לבדיקות המקדימות, ובקוד מסביבת הפיתוח של ארדואינו עבור המוצר.

להרשמה
הודע לי על
0 תגובות
Inline Feedbacks
הראה את כל התגובות