מה אני חושב על Tinkercad

כמו שהבטחתי, התחלתי לפרסם את סרטוני ההדרכה בעברית על תוכנת טינקרקאד. בפוסט זה, חוץ מקישור ליוטיוב (למטה בסוף), אסביר קצת על התוכנה עצמה, למידה, שימושים, קהלי היעד – והמגבלות שלה.

דגם של מאוורר תקרה בתוכנת Tinkercad
דגם של מאוורר תקרה בתוכנת Tinkercad

כשהתחלתי לעבוד עם מדפסת תלת-הממד שלי (Ender 3 Pro, למי ששואל), יצרתי את הדגמים בתוכנה Blender כי זה מה שהכרתי. אבל ההיכרות שלי איתה הייתה שטחית מאוד, מה שחייב או המון עבודה על הדגמים, או לשבת וללמוד את התוכנה לעומק. הפתרון, עצלני אבל פרקטי, היה לעבור לתוכנה אחרת – כזו שאוכל להגיע איתה לתוצאות משביעות רצון במהירות, גם אם זה אומר שהיא מוגבלת ופשטנית יחסית. ככה הגעתי ל-Tinkercad, שהיא למעשה כלי העבודה העיקרי שלי כיום. עד שאשב ללמוד את FreeCAD ואת Blender 3.0 החדשה, כמובן…

כשהתחלתי ללמד קבוצה של ילדים בגילים 11-12 על מידול והדפסה ב-3D, היה לי ברור שאבחר ב-Tinkercad, לא רק כי הכרתי אותה אלא כי היא ממש מכוונת לילדים וללימוד, כולל פיצ'ר נוח של "כיתה" (שבה לכל ילד יש חשבון פרטי, אך המורה יכול לראות את העבודות של כולם). הממשק צבעוני וחמוד, והכלים אינטואיטיביים ככל שהם יכולים להיות, לנושא מורכב שכזה.

דגם של שחף בתוכנת Tinkercad
דגם של שחף בתוכנת Tinkercad

למעשה, התוכנה קצת יותר מדי ילדותית, עד כדי סכנה של הסחת דעת מהעיקר. כך, למשל, יש בה אוסף גדול של דגמים מוכנים-מראש של חיות, מכונות וכו', מורכבים הרבה יותר ממה שאפשר ליצור שם לבד. מסיבות שטרם הבנתי, נראה שלא מעט ילדים שואבים אותה מידה של הנאה וגאווה כשהם מציבים דגם מוכן, כמו כשהם יוצרים משהו בכוחות עצמם. אם תרצו, זה מזכיר את מה שקורה למייקרים מתחילים עם הספריות של ארדואינו.

הרבה מהמשאבים שמצאתי אונליין מלמדים את Tinkercad בשיטה של מתכונים, למשל "היום נכין דגם של מטוס, תעשו כמוני", כאשר הדגם הספציפי הוא העיקר ואילו הכלים והעקרונות נלמדים כבדרך אגב, על הדרך. אותה גישה מוכרת גם בעולם הארדואינו, ואני מניח שיש לה יתרונות כי עובדה שהיא קיימת בכל מקום… אבל אני לא מרגיש בנוח איתה, כי בסופו של דבר היא מלמדת רק את המינימום ההכרחי לכל פרויקט, ולא מעודדת חשיבה על הכלי עצמו ועל האפשרויות שגלומות בו. הילדים יוצאים מהשיעור "עם משהו ביד" אבל כמעט בלי משהו חדש בראש, ונדרשת כמות גדולה מאוד של פרויקטים כאלה – ובהתאמה, המון זמן – כדי שהם יוכלו לבצע לבד את ההפשטה וההכללה המנטליות הדרושות בשביל "לדעת טינקרקאד". הקצה השני של הספקטרום, למידה של תיאוריה בלבד, עוד יותר גרוע.

בשיעורים שלי אני מנסה, במקום זאת, להתמקד בכלי העבודה השונים, ולהציג את האופציות והשימושים של כל אחד מהם באמצעות דוגמאות קטנות, מוחשיות וממוקדות. סרטוני ההדרכה שלי, שנועדו במקור לתלמידים שרוצים לחזור על החומר או שפספסו שיעורים, מותאמים לאותה גישה. פה ושם יש גם עבודות בהכוונה מלאה, צעד אחרי צעד, כדי להתרגל לשטף העבודה עם התוכנה, אבל שיעורי הבית אצלי הם בדרך כלל מסוג "הנה תמונות של דגם שהכנתי, נסו ליצור דבר כזה בעצמכם בעזרת הכלים שלמדנו עד היום". פיזרתי דוגמאות של תמונות שיעורי-בית כאלה כאן לאורך הפוסט. גישה כזו קרובה יותר, לדעתי, לעולם האמיתי, שבו יש לנו רעיון, אבל את הדרך למימוש שלו אנחנו צריכים למצוא לבד.

 דגם בסיסי של מכונת כביסה בתוכנת Tinkercad
דגם בסיסי של מכונת כביסה בתוכנת Tinkercad

אחרי שהקבוצה שלי תלמד מספיק כדי ליצור מודלים מעניינים בחופשיות, נתחיל להתייחס לעקרונות הפעולה והמגבלות של מדפסות תלת-ממד, כדי לשלב את המידול הווירטואלי עם ההדפסה הפיזית ולהפיק תוצרים ממשיים ושימושיים. זה המקום לשאול: עד כמה Tinkercad באמת מתאימה ליצירת דגמים להדפסה?

על הרצף שבין החופש האמנותי של Blender לבין הדיוק ההנדסי של תוכנות CAD מקצועיות, Tinkercad קרובה יותר לאחרונות בכך שהיא מבוססת במידה רבה על צורות גאומטריות וטרנספורמציות פשוטות שלהן (סיבוב, מתיחה וכדומה). מעבר לזה, ארגז הכלים שלה מצומצם מאוד, וכיוון שהכול נעשה דרך הדפדפן עם WebGL, לא צריך הרבה כדי שהיא תתחיל לצלוע ולהגיב לאט ואפילו לאט מדי. מצד שני, כל עוד הדרישות לא גבוהות, בהחלט אפשר ליצור מודלים שימושיים בזמן קצר מאוד. כך יצרתי, לדוגמה, שני דורות של "רגליים" חלופיות למקלדת, על סמך מדידות של הרגליים המקוריות שנשברו, תוך דקות ספורות ממש. גם את משקפי המגן למיקרוסקופ שהצגתי בפוסט הקודם עיצבתי ב-Tinkercad.

שני דגמים של רגליים חלופיות למקלדת
שני דגמים של רגליים חלופיות למקלדת

נושא חשוב נוסף הוא ש-Tinkercad לא סתם עובדת בדפדפן: היא קיימת כל-כולה בענן. כל הדגמים שלנו נשמרים אי-שם בשרתים של Autodesk (שקנתה את Tinkercad לפני כמה שנים), ואמנם אפשר לייצא קבצים למחשב לצורך הדפסה, אך לא בפורמט שאפשר להחזיר להמשך עבודה רגילה. וכמו כל תוכנה בענן, אם יום אחד מישהו מחליט לשנות בה משהו, או להתחיל לגבות כסף תמורת השימוש, או שהאקרים מצליחים להזיק לה ולשרתיה, אין לנו שום דרך להימלט.

לסיכום, כל עוד אנחנו מוכנים לספוג את הסיכון האינהרנטי בעבודה עם תוכנות בענן, Tinkercad היא גם כלי עבודה פשוט ונוח למידול יומיומי – שוב, "הארדואינו של עולם המידול בתלת-ממד" – וגם דרך טובה להכניס ילדים אל התחום, כך שגם אלה מתוכם שאינם מהנדסים ומשתמשי מחשב מלידה יוכלו להפיק תוצרים משמעותיים בזמן סביר. זה בתנאי, כאמור, שהשיעורים נבנים נכון ומעודדים התקדמות ממש, במקום לתת לתלמידים להיסחף יותר מדי עם צעצועים צבעוניים ומיותרים.

דגם של כדור עשוי רשת עם ארבעה פתחים עגולים גדולים
איך לקרוא לדגם הזה? כדור רשת?

הנה הפלייליסט של סרטוני Tinkercad שלי ביוטיוב. נכון לכתיבת שורות אלה יש שם 9 סרטוני לימוד ואחד של תרגול. בקרוב יתווספו עוד.

להרשמה
הודע לי על
0 תגובות
Inline Feedbacks
הראה את כל התגובות